5.6.1
|
Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
|
5.6.2
|
Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på din begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
|
5.6.3
|
Din rätt at överlåta avtal
|
5.6.3.1
|
Du får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som vi anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Du måste i skälig tid före avresan underrätta oss eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
|
5.6.3.2
|
Vi får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Vi ska visa hur kostnaden beräknats.
|
5.6.3.3
|
Du och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot oss eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.
|
|
|
5.6.4
|
Ändring av avtalsvillkor före avresa
Vi har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att vi informerar dig om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av avgångstider, har du inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan erbjuds du om möjligt en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
|
5.6.5
|
Din rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
|
|
|
5.6.5.1
|
Om du vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste du meddela oss att avtalet sägs upp inom en av oss angiven skälig tid från det att vi informerade dig om ändringen. Gör du inte det blir du bunden av det nya avtalet.
|
|
|
5.6.5.2
|
Om paketreseavtalet sägs upp ska vi utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
|
5.6.6
|
Vår och din rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser före avresa
|
5.6.6.1
|
Både vi och du har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om vi säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har du inte rätt till skadestånd. Du har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
|
|
|
5.6.6.2
|
Du har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
|
|
|
5.6.6.3
|
För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning.
|
|
|
5.6.7
|
Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska vi avhjälpa felet inom skälig tid. Vi är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om vi inte avhjälper felet kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
|
5.6.8
|
Väsentliga fel
|
5.6.8.1
|
Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska vi om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för dig. Kan vi inte erbjuda detta, får vi erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Du får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
|
5.6.8.2
|
Kan vi inte erbjuda något alternativ eller om du har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 5.6.8.1., kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
|
|
|
5.6.8.3
|
Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som vi inte har avhjälpt inom skälig tid får du säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
|
|
|
5.6.8.4
|
Kan vi inte erbjuda något alternativ eller om du har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 5.6.8.1., eller om du har sagt upp avtalet enligt 5.6.8.3 har du rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.
|
|
|
5.6.9
|
Prisavdrag och skadestånd
|
|
|
5.6.9.1
|
Prisavdrag utgår inte om vi kan visa att felet beror på dig.
|
|
|
5.6.9.2
|
Du har inte rätt till skadestånd om vi visar att felet beror på dig eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
|
|
|
5.6.9.3
|
Om felet beror på någon som vi har anlitat, är vi fria från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som vi har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
|
|
|
5.6.9.4
|
Rätt till skadestånd på grund av att vi ställt in resan föreligger inte om vi visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och vi inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
- 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
- 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
- 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
|
|
|
5.6.10
|
Reklamation
|
5.6.10.1
|
Du får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då du reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att vi kunde ha avhjälpt felet.
|
|
|
5.6.10.2
|
Utan hinder av punkt 5.6.9.1 får du åberopa fel om vi eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
|
|
|
|
|
5.6.11
|
Resenärens ansvar under resan
|
5.6.11.1
|
Arrangörens anvisningar
Du är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som vi anlitar. Du är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om du på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan vi häva avtalet utan att du har rätt till ersättning eller återbetalning.
|
|
|
5.6.11.2
|
Resenärens ansvar för skada
Du är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som du genom vårdslöshet vållar oss.
|
|
|
5.6.11.3
|
Resenärens ansvar för formaliteter
Du är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
Du ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
Du är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
Du ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
|
|
|
5.6.11.4
|
Avvikande från arrangemanget
Om du efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till oss eller vår representant.
|
|
|
5.6.12
|
Vår skyldighet att tillhandahålla assistans
Om du befinner sig i svårigheter under resan är vi skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Vi har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från din sida.
|